Gwarancje w fotowoltaice

Gwarancje w fotowoltaice— podział

Dlaczego gwarancja jest tak ważna?

Inwestując w fotowoltaikę, warto zwrócić uwagę na gwarancje. Gwarancje są rzetelnym dowodem na to, że moduł fotowoltaiczny będzie służył przez długie lata. Definiują bezawaryjną pracę i uzysk energii na bardzo wysokim poziomie przez czas jaki określa karta gwarancyjna. Gwarancja produktowa i gwarancja wydajności dają nam pewność, że pieniądze wyłożone na zakup instalacji fotowoltaicznej zostały mądrze ulokowane. 

Gwarancje są podstawą do egzekwowania swoich praw w razie powstania jakichkolwiek defektów podczas eksploatacji modułu PV. Dają możliwość naprawy usterki lub wymiany na koszt producenta. Dlatego przed dokonaniem zakupu warto zorientować się, czy jest to sprawdzony wytwórca, do którego będzie można zwrócić się bezpośrednio w przypadku wycofania się z rynku firmy pośredniczącej.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego gwarancja jest tak ważna?
  • Jakie rodzaje gwarancji wyróżnia się w fotowoltaice?
  • Gwarancja produktowa generatora fotowoltaicznego
  • Gwarancja uzysku/wydajności generatora fotowoltaicznego
  • Gwarancja na falownik

Jakie rodzaje gwarancji wyróżnia się w fotowoltaice?

Potencjalny klient powinien zdawać sobie sprawę, czym się różni standardowa gwarancja na produkt od gwarancji wydajności. Wybierając producenta urządzeń techniki fotowoltaicznej dobrze jest wiedzieć jakie rodzaje gwarancji występują w tej branży. W fotowoltaice można wyróżnić trzy podstawowe rodzaje gwarancji i są to: gwarancja produktowa generatora, gwarancja uzysku/wydajności generatora oraz gwarancja na falownik

Gwarancja produktowa generatora fotowoltaicznego

Gwarancja produktu odnosi się przede wszystkim do wytrzymałości użytych materiałów i komponentów oraz trwałości całego modułu. Gwarancji na produkt udziela producent modułów na okres najczęściej od 10 do 15 lat. Nielicznych producentów czas obejmowania gwarancji sięga 25 lat. Gwarancja ta jest związana z możliwością występowania wad produkcyjnych i materiałowych, które wpływają na wytrzymałość modułu na obciążenia i warunki pogodowe. Gwarancja produktowa odpowiada za procesy produkcyjne takie jak np. laminacja. Dla przykładu, dobór nieprawidłowych parametrów laminacji, może doprowadzić do zżółknięcia Folii EVA, co przekłada się na obniżenie mocy maksymalnej modułu. 

Gwarancja uzysku/wydajności generatora fotowoltaicznego

Gwarancja wydajności modułu fotowoltaicznego odnosi się do uzysku energii jaką będzie produkował moduł w ciągu lat. Zatem zabezpiecza ona przed procesem zbyt szybkiego starzenia się modułu, a dokładniej ogniw PV, z których się składa moduł. Analogicznie do gwarancji produktowej, za udzielenie gwarancji na wydajność odpowiada producent. Czas gwarancji w zależności od marki wynosi do 30 lat. Dla producenta Bruk- Bet Fotowoltaika jest to 25 lat. Wytycznymi do określenia okresu gwarancji uzysku jest spadek mocy po 10 i 25 latach pracy modułu. W praktyce oznacza to, że moduł marki Bruk-Bet Fotowoltaika po 10 latach pracy będzie pracował z wydajnością nie mniejszą niż 91,7% mocy początkowej, a po 25 latach jego wydajność nie spadnie poniżej wartości 83%.

Gwarancja na falownik

Aby mieć pewność, że instalacja PV będzie działać bezproblemowo nie wystarczy zabezpieczenie gwarancyjne samych modułów fotowoltaicznych. Falowniki charakteryzują się krótszą żywotnością w porównaniu do modułów PV. Dlatego, należy również zadbać o to, aby falownik miał jak najdłuższy okres gwarancji. Standardowe falowniki mają gwarancję od 5 do 10 lat, najczęściej z możliwością wydłużenia gwarancji nawet do 25 lat.

Słowem podsumowania, decydując się na wybór konkretnego producenta urządzeń PV, warto zadać sobie kilka pytań:

1. Kto jest beneficjentem gwarancji? Czy producent jasno i wyraźnie wskazuje beneficjenta?

2. Na jakie okresy gwarancja jest udzielana?

3. Co podlega gwarancji?

4. Jakie warunki musi spełnić beneficjent w przypadku roszczeń gwarancyjnych?

5. Jakie dokumenty są wymagane w przypadku roszczeń gwarancyjnych i czy klient jest w stanie otrzymać te dokumenty od sprzedawcy/ instalatora. 

6. Jakie koszty poniesie klient, a jakie poniesie producent lub pośrednik w trakcie procedowania reklamacji?

7. Czy należy dokonywać inspekcji i przeglądów okresowych instalacji i czy potrzebne są jakieś dodatkowe działania, np. mycie modułów, aby zachować gwarancję?

8. Na podstawie jakiego prawa rozpatrywane są gwarancje?

 

Więcej informacji w naszym artykule blogowym: https://fotowoltaika.bruk-bet.pl/jak-wybrac-modul-fotowoltaiczny-gwarancje-na-panele/.